2013/05/25

Pia Ingelse

Salig efter dagens vernissage kallad ’’Rite de passage’’ på Edsviks konsthall, Sollentuna, med Pia Ingelse som jag upptäckte för ett år sedan då jag såg en målning på Gotland där hon bor. Tavlan vi ståtar bredvid äger jag nu. I alla fall i min fantasi. Det känns mycket bra. Ska bara bestämma var den ska hänga. Äger förresten flera andra tavlor av Pia som jag galant packade in i och på bilen. Mina systrar äger visst några andra och en del samma som jag konstigt nog. För jag tog dit hela familjen och vi valde och vrakade och shoppade så det stod härliga till. Kvar stod Pia med skägget i brevlådan. Eller håret kanske det var. Nedan kan du njuta av några av hennes konstverk, men för den totala upplevelsen – åk dit! Du vill inte lämna salen. Du kommer gå till banken och gråta, säga att du kommer slita ditt hår om de inte lånar dig pengarna, du bara måste  få äga en Ingelsetavla i ditt liv. Det fina är att banken kommer förstå.

Pia har varit frisör och har länge fascinerats av hårets betydelse och symbolik. Jag tror inte riktigt det framgår av fotona att Pia själv har väldigt mycket hår. Tjockt och låångt. Hennes tavlor är en skön mix av det ljuva, vackra och det dolda mörka. Man ser det man vill se. Vad man än ser så är det en upplevelse som känns i hela kroppen.
Rite de passage handlar om övergången från liten flicka till stor. På utställningen visas en film Pia gjort med samma namn. Den är magisk. Se mer av Pia HÄR.

Bilden nedan är den jag förälskade mig i på Gotland. Den är stor vilket inte syns här.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar