2011/05/16

Per Gustavsson – Seriegalleriet




I lördags hade min ateljékompis Per Gustavsson vernissage på Seriegalleriet i Stockholm. Det är honom jag skulle glo på om dagarna om jag inte hade en datorskärm emellan. Jag har uppsikt över dem alla i ateljén från min höga post så de kan ej osedda peta näsan eller dylikt.



Per är mest känd för sina prinsessböcker. Den senaste i raden är Prinsessans Rockband som också innehåller en cd som min son med kompis rockar loss till. Per har gjort texterna och musiken har han gjort tillsammans med sin systerson Johan Eckman. Prinsessan i bandet är Clara Holmström. Hon är den perfekta prinsessrösten. Vi lyssnade igenom mången prinsesskandidater och jag tror vi alla röstade på Clara. Vill du veta mer om Prinsessans rockband: http://prinsessansrockband.se



Utställningen är originalillustrationer ur samtliga prinsessböcker.





Här sitter Per mellan sina egna favoriter.








Här syns den ena av Pers egna prinsessor – fru Ylva i rött. (blond)




Och här är Grethe Rottbölls prins Ole som kollar in prinsen.





En prinsessa.




Större variant av prinsessa och prins.




Prinsarna Jacob och Noah.




Dagen till ära hade Per fått den kända

bloggerskan Gudrun Grå som gäst.

Hennes blogg: gudrungra.blogspot.com



Grethe Rottböll och jag passade på att få några ord med henne då vi båda följer hennes blogg.

Hon var lika intressant privat som i bloggen.




Vad shoppade Grethe idag då?

Jo, en pianobild förstås till maken och tillika pianisten Håkan Sund.

Och vem av de två fick betala?












Per med sin egen prinsessa Minna.


– Goddag Minna! säger jag var gång hon kommer.

– Goddag Jeanette, säger Minna och niger.

(I alla fall ibland.)









Adjö!

1 kommentar:

  1. Per är min morbror, och inte kusin. Ville bara säga det :-) Tack för publiciteten annars

    hälsar Johan Eckman

    SvaraRadera