2011/05/25

Alma-priset 2011 – Shaun Tan


Igår var jag och lyssnade på den blivande Almapristagaren Shaun Tan på Kulturhuset.
priset delas ut den 31 maj.
(Jag i förgrunden, han i skymundan där bak på scen)

Shaun Tan kommer från Melbourne, Australien.
Född 1974! (Jag reagerar alltid på när folk är yngre än jag
och borde vara bebisar eftersom jag är så ung.)

Shaun Tan förenad med Astrid Lindgren.

Shaun: En god läsare vet att fantasi är viktigare än kunskap och förståelse.
Som Astrid lindgren konstaterade: ’’Allt stort som skedde i världen
skedde först i någon människas fantasi.’’


Arrival, eller Ankomsten på svenska, är en bok med enbart bild om en man som lämnar sin familj för att hitta ett bättre liv långt borta. Om utanförskap, se annorlunda ut, det okända. Inspirerat av att han själv vuxit upp i Australien, men ser ut att komma någonstans från Asien. Och alltid fått frågan: Varifrån kommer du? Hans far är malaysisk-kinesik och hans mor har rötter från England och Irland.
Huvudpersonen i boken är Shaun själv, hans fru och dotter. När du ser omslaget förstår du rekvisitan bakom Shaun på nästa bild.

Shaun: Böcker ger friheten att forma sina egna tankar, och de bästa berättelserna är inte alls pedagogiska eller moraliserande utan ställer välformulerade frågor på ett underhållande vis, som inspirerat till vidare kreativt tänkande. En bra berättelse är en vacker fråga. De allra vackraste är faktiskt oroande, för de har inga enkla svar.

Shaun: En bra kreativ idé är snarast en föraning, en intuition om att den rymmer någonting meningsfullt där borta i mörkret bakom husen, träden och kraftledningarna. Man kan bara tala om den indirekt: förklaringar och råd leder ingen vart.


Jag hade faktiskt hans bok ’’Arrival’’ redan före han blev nominerad.
Så den var hemma osignerad. Men här får jag en signatur i ’’Det röda trädet’’.




Jag skojade med honom och se, det gick hem!
Nu är vi de bästa vänner.

Jag känner avsked ända in i märgen när jag ser hans bilder.


Det tog Shaun nästan fem år att göra Ankomsten.
Med varje bild jobbar han i ungefär i 14 dagar.
Vilket man förstår. Men jag undrar om han får
många stipendier eller förhandsbetalning eller
hur det går ihop sig rent ekonomiskt?


Och här, jag ryser, längtan och återförening.
Det behövs verkligen inga ord.
Onödigt att jag skriver det.
För det är kroppsligt. Man läser med kroppen.

Vi ses igen!

Mer om Alma prisutdelningen och Shaun Tan i min blogg:
http://jeanettemilde.blogspot.com/2011/06/alma-glamourkvall-med-drama.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar