2011/04/20

Sockersjuka symptom!

Varje år tas flera personer med diabetes, sockersjuka, om hand av polisen för att sättas i arresten. Några har till och med dött till följd av detta. Nu är inte polisen ond och ute efter diabetiker. Nej, det är ovetskap om hur en människa med diabetes reagerar när de har lågt respektive högt blodsocker.

Tillståndet kan påminna om drog- eller alkoholpåverkade. En person med lågt blodsocker kan till och med förneka att den har lågt blodsocker för att den i det tillståndet inte har förmåga att tänka klart.

Ett råd till dig som träffar på en person som uppträder likt bilderna jag gjort nedan är att genast ge personen något sött. Ett glas mjölk/saft eller vad som kommer snabbast till hands. Om personen har lågt blodsocker kommer reaktionen på sockret nästan genast. Det kan vara räddningen. Om personen har högt blodsocker så gör inte ett glas mjölk/saft skada i relation till om du undviker att ge den med lågt något.

En diabetiker tar sitt insulin med hjälp av ett pennliknande redskap. Jag visar bilder längst ned. Om personen har en sådan i väskan eller i fickan vet du – diabetiker.

Högt blodsocker:



Lågt blodsocker:





Illustrationerna har jag gjort till Svenska Diabetesförbundet. Jag tycker själv att jag visste alldeles för lite om vad en diabetiker kan få för reaktioner och vad jag kan göra. Därför sprider jag den kunskapen här i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar