2011/04/11

Henrik Fexeus, Superkrafter, Brunnsgatan 4


Nu ska jag utöva ett trick på dig. Du ser en soffa framför dig. Nu ska jag tänka något som gör att du alldeles snart, längre ner, tycker dig se någon i soffan. Funkade det? Har jag superkrafter?

Jag är i en process, tror jag, på väg mot något, jag vet inte vad, men för processens bästa utslag (utslag?) så är all hjälp av godo. Till exempel Superkrafter.
Om man som i mitt fall, inte känner varken Superman, Spiderman eller Batman får man vända sig åt ett annat håll. Nämligen inåt. Och vad har jag att hämta där? Jag måste fylla mig med något innehåll. Kan jag få det ur en bok? I sådana fall borde denna vara den rätta: Konsten att få mentala superkrafter med undertexten: Bli smartare, lyckligare och hitta meningen med livet utan att behöva anstränga dig (nästan). Där har jag den! Jag kanske bara behöver äga den.

Boken har 550 sidor så man vill helst inte behöva läsa den. Den börjar faktiskt på sidan 550 och slutar på lilla 1. Därför behöver man aldrig räkna hur många sidor man har kvar. Detta upplägg är ett tydligt tecken på att boken är smart. Kan jag bli lika smart?

Kickstarta din kreativitet, skaffa superminne, fatta snabbare beslut, hitta glädje, läs snabbare. Tack, jag sväljer boken. Det kanske räcker med att tugga?

Är det en rolig bok?


Denna bok kom in i mitt liv på teater Brunnsgatan 4 där Henrik Fexeus hade sitt releaseparty. Bara av att komma dit fick jag lust att gå på teater. Presentatör var den mycket inspirerande Martina Montelius. Hon är dotter till Kristina Lugn så hon har gener att brås på. Martina är även konstnärlig ledare på Brunnsgatan 4 sedan en kort tid tillbaka. Efter sin mor Kristina.


Teater Brunnsgatan 4 grundades för 25 år sedan av Allan Edwall som gjorde det med egna medel. Han ville ha en frizon för självständigt arbete och egna villkor. Hans enda mål var att visa sitt uppriktiga intresse och kärlek för teatern. Teater händer här och nu. I skydd av mörkret får vi vara med och titta. Teater är en känslomässig och intellektuell koncentration av fullkomligt närvarande och uppriktighet. Det är en undersökande verksamhet av människors liv. Martina sa att likheten mellan Teater Brunnsgatan 4 och Flexeus är att han också penetrerar det mänskliga psyket. I övrigt kanske de inte är helt lika. Martina: Jag förstår ingenting av vad nån menar.
Med det menar hon kanske att hon inte är någon tankeläsare.


Martina sa att hon kunde prata om teater ända till slutet av påsken. Hon trodde kanske att ingen ville lyssna så länge. Ett bevis på att hon inte är tankeläsare. För på henne kunde jag lyssna ända till midsommar.

Men här sitter ju Elin Johansson. Jag har superkrafter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar