2014/04/13

Eva-Karin Gyllenberg intervju

Eva-Karin Gyllenberg, som bland annat fått Sankt Eriksmedaljen med motiveringen ”Har i över 25 år som DN-journalist suttit på pressläktaren och rapporterat vad som sig tilldragit i fullmäktigesalen. I dag skriver hon om stort och smått, men försöker också genom olika tävlingar om Stockholm fortbilda oss stockholmare.”, kom till mig för att intervjua mig med anledning av min närstående födelsedag. Jag förstår att det går under kategorin stort. Och visst intervjuade hon mig och jag pladdrade på om vad jag icke vet idag mer än att jag inte lyckades brygga kaffe samtidigt på grund av utebliven simultanförmåga. Det fick bli te.
Hon frågade mig, men jag blev nyfiken på henne så efteråt tror jag att jag vet lika mycket om henne som hon om mig.





Bland annat känner jag till historien bakom hennes smycken.


Att hennes favoritstaty är Hjalmar Söderberg som står framför KB. En staty som Peter Linde gjorde 2010. ’’Varför gillar du den så mycket?’’ frågade jag när vi efter färd i hennes lilla, röda bil från mig till Stockholm hälsade på Hjalmar.


Detaljerna, sa Eva-Karin, se knapphålet, knapparna, tyget…

Se hans skor. (Han står på upphöjd på en sten för att inte skorna ska bli gröna av hundars kiss. Hon vet hon om Stockholmsdetaljer Anna-Karin.)

Titta på hans skinnhandskar.




Och den fina spatserkäppen med ormhuvud.

Jag har läst böcker av Hjalmar Söderberg. Men aldrig sett honom före denna dag.

Eva-Karins frågeQuiz om Stockholm, som är en del av det hon gör för D.N, ska bli soppteater. Minns jag rätt så är det den 30 maj.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar