2014/03/24

Björn Bergenholtz – studiowarming

Så här ser det ut i Björn Bergenholtz ateljé. I alla fall efter städning inför ett studio-warming-party. Ny, fin ateljé i Årsta som värmdes upp av oss några upphovskompisar och förlagsfolk från Alfabeta, Bonniers och Rabén. Jag har snott några bilder från nätet för att visa exempel på fina grejer han gjort. Han är en sådan där faktaboksillustratör. Detaljer, detaljer. Skisser som ger en migrän och andnöd. Björn är tålamodet personifierat. Jag är nog mest förtjust i Mormors lilla kråka. Hon är så ljuvligt fin.








Det här bokskåpet är Björns idé och snickrat av en intarsiaduktig man som heter, ja, vad heter han?
Man öppnar skåpet på hemligt vis och inuti står Björns livsverk så här långt. Ca 40 cm kvar tills kistan får snickras. Om han inte lägger sig dubbelvikt och tränger ihop sig med sina böcker. Då behövs ingen kista.

På ett vis kanske det inte ser ut som mycket böcker, men med tanke på detaljrikedomen förstår man att det inte är fråga om mycket semester i Björns liv. Han tar väl en bil då och då när han får sms om någon besynnerlig fågel som häckar ute i obygden. Fåglar är Björns stora intresse förutom illustration.



Mitt ego följer mig vart jag går och vad finner jag i Björns bokhylla som jag förstås måste dokumentera om inte mina egna böcker. Som om jag inte sett dem förut.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar