2011/09/08

Gotlandsinspiration 2011


När jag är på Gotland bor jag i den lägenheten
som var min mormor och morfars utanför Nordeport.
Det här är utsikten från balkongen.
Kanske är det sista sommaren jag sitter här för moster
Anne-Marie ska sälja. Hon bor i lägenheten under.
På Gotland har jag varit sedan jag var liten.
Min mor kommer härifrån. Från Rangsarve, Linde.
Nedan följer en miljon bilder från Gotland.
Och för er som väntar på inslaget om Kenneth Andersson
kan jag glädja er med att nu närmar det sig.
Bloggen har ju kommit till ön han
bor på. Nästa inslag kanske! Vem vet?
Leva Kungslador.
Strax söder om Visby på vägen mot Tofta.
Jag gillar deras miljötänk . Förutom bullarna och maten.
Jag skrev om dem förra året också.
Favorit i repris.
Här finns böcker att läsa medan du är här
eller till att köpa med hem. Fyndpriser
då de alla ägts av någon annan tidigare.
Nu får de cirkulera vidare vilket jag tror
de tycker är både roligt och spännande.
Vem vill damma igen i en bokhylla?

I butikerna finns både ätbart, skönhetsprodukter,
smarta prylar, vackra prylar och goda grejer.
Av de här färgglada majsplupparna kan man
göra mycket roligt upptäckte jag och sonen.
Här under har jag gjort Undra Undersökare
som är en bokfigur jag ritat till Habiliteringen i
Stockholms läns landsting.
Anette Blåberg har gjort de underbara motiven
till de här stämplarna som finns i en hel serie som
heter ’’Trädgårdsfamiljen’’. Titta på:
http://www.tisdagarmedtina.se/

Man går runt och upptäcker.
Det här loftet kan man hyra till fest.
Här brukar de också har yogakurser.
Här finns visningshus som visar hur man kan bygga
miljösmart. Och snyggt!


Beck och rep
Vi åkte hit för att köpa rep som ledstång till vår trapp.
Beck & Rep finns i Fardhem vid väg 141, 4 km utanför Hemse mot Klintehamn.


Verdus Veranda
Butiken ligger 1100 m norr om Hablingbo kyrka
på vägen mellan Hablingbo och Silte kyrkor.
Moster Anne-Marie.



På norra Gotland, strax före Lärbro, huserade
butiken Happy Hippie i sommar.
Här tar Eva Nilsson emot.
På somrarna är hon Gotlandsbo och driver butik.
På vintrarna har hon och hennes man ett ställe i Goa, Indien
där man kan hyra in sig för en extra härlig semester.
Driftiga Eva är syster med driftiga Tina Nilsson
som har sajten Tisdagar med Tina som jag hänvisade till
högre upp under bilden med Anette Blåbergs stämplar.
Förstås hittade jag ett verk av dessa stämplar på Happie Hippie.
Happie Hippie har en avdelning för second hand.




Bäst av allt på Gotland är stenarna .
Till exempel på Fårö.
På Fårö finns Ingmar Bergmans gravsten.
En sten som säkert många besöker.
Men Marianna Fredrikssons grav får sällan besök.
Hon skulle ha blivit min moster om hon inte kört kälke
rakt in i ett träd när hon var 6 år. Min mormors stora sorg.
Mormor ville aldrig prata om Marianna.
Det enda min mamma vet om henne är att hon var
otroligt duktig på att rita. Så liten hon var kunde hon redan göra
perspektivteckningar och hon ritade jämt.
Något dygn efter olyckan vaknade Marianna upp.
Hon tittade på mormor och tog hennes hand.
Sedan somnade hon in för evigt.
Nu finns ett spår av Marianna intill Linde kyrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar