2011/03/18

Provtryck hos Alfabeta



I dag har jag varit och tittat på provtryck hos bokförlaget Alfabeta, av min bok ’’NOAH och tågmössan’’. Det är den tredje boken om Noah. Den första heter ’’Noah och nästjuven’’ och den andra ’’Noah och bästa grejen’’. Idag ligger Alfabeta på Bondegatan 21 på södermalm i Stockholm.

Jag gick rakt in till Nina Rydh Malmkvist som arbetar som faktor. Faktor är den som sköter produktionen av böcker. Den som tar hand om originalen och för dem vidare till repro och tryckeri. Det handlar om val av tryckeri, papperskvalitét och kontroll av färger med mera.

Här ser du Nina vid bänken där man kollar provtrycket under lampan som ska ge ett naturligt ljus.

Noah och tågmössan har kommit till av att min pappa jobbade som tågkonduktör och min son Noah har fått hans gamla tågmössa.

Pappa Rune Milde. Som liten ville han antingen jobba i järnaffär eller bli järnvägare. Han har arbetat med både den ena och sen det andra. Min mor, som aldrig säger fula ord och sällan blir arg, kan säga när det bär henne riktigt emot: Järnvägar! eller Järnspikars!




Här är Jacob Swedberg som är redaktör för skönlitteratur och ungdomsböcker.





Jag har aldrig sett henne arg så det är inte lätt att veta. Hon blev inte ens arg när jag tog dessa bilder. Anna var redaktör på bland annat boken ’’Det bor en tiger i mina händer’’ som jag gjorde i ett samarbete med diplomerade massageterapeuten Sabine Rosén. Det är en bok som både är saga och massagesaga. Det finns massagerörelser till varje uppslag som passar till historien.



Här har det varit många kalas då varje millimeter varit fyllt av upphovmän.

Här var hon inte i alla fall.

Men här sitter Sofia Ehleskog som har hand om utländska rättigheter.

På väggen har hon minsann tre bilder jag gjort till boken ’’Flirtboken’’.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar