2011/03/16

Frön!

Min granne är så söt. I onsdags sådde hon stockrosor till oss. I söndags var de små, små bebisar på ynkliga stjälkar. Jag var där och inspekterade. Jag älskar stockrosor. Min granne älskar allt som är blomma eller har blad. Hon är fru Lila, men det är hennes klädkod. I trädgården får alla färger leka, men inte hur som helst. Det flyttas, grävs, planeras och planteras. Nu är det sådd på gång. Igen. Kan inte låta bli att visa dagens mejl som för mig är en blomma i sig:


Hej grannjänta!

Jag måste utgjuta mig (till dig) över min totala frönoja, herregud, jag får nästan hjärtinfarkt på kuppen. I dag i all enkelhet, sådde jag några frökoppar till av årets växter. Aktare vad det växer (våra stockrosor, har nu stöd av tändstickor tills vidare).
Tänkte efter dagens ”så-insats”, att jag kanske borde titta i frökartongen i kylskåpet där jag ”förvara”, hm, föregående års frön (som blivit över). Det var då, jag började undra över, hur jag är funtad, suck, suck.

Ja, egentligen borde jag veta det! Såg ju härförleden, en anteckning under rubriken ”Trädgårdsförlustelser”, anno 2009, en post på 900 kr för fröinköp från Göteborgs Konnössörsklubb.
Du milde skapare, har nu sått div. kat. 3 frön anno 2008 + 2009, dvs, frön som ska stå ute i mer än ett år kanske två, var är dessa tidigare frösådder som jag måste ha gjort ?????
Men, det var inte det värsta, sedan inventerade jag en hel bibba med fröpåsar, kat. 2, dvs ett år i kylan,…………20 påsar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jamen, det är ju helt absurt, var tusan har dessa frösådder tagit vägen, jooooooooooooo, jag vet det är en massa frösådda lökväxter, typ tulpaner, irisar, odyl.
Även rosfrön………………………..!!!!!!!!!!!!! (som måste finnas någonstans, eller inte), det är frågan det???? Suck, suck, jag blir alldeles matt,
Det bästa är ju att dessa sådder inte ska förvaras inomhus, utan ska ut så fort som möjligt. Jag måste ju bara ”ta hand” om dessa fröpåsar. Dessvärre, naturligtvis går de ingen nöd på dem i kylen, men, men. Den som spar han har………………………

Hälsningar från frösående granne under tvång……

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar