2010/12/27

2011 blir ett ännu bättre år!

Det är med en nypa vemod jag tänker på utvecklingen utan att idag veta om det är befogat eller inte. Alla som är i bokbranschen vet hur boken skälver. Försäljningen går ner. Bokförlagen satsar i desperationen på kändisar, kända figurer som blir evighetsserier, böcker med cd-skivor, tryckknappar, ljud, tillhörande gosedjur, pyssel, pussel, p… Boken är sig inte själv nog. Varför har det blivit så?

E-böckerna har kommit. Och Ipad. Ska det rädda bokförlagen? Jag har sett prov på bilderbok i iPadformat. Den var fin. Det var roligt. Något vickade. Något ramlade. Något kunde glida hit och dit. Formatet är så som formatet är på en iPad. Inga uppslag. Varje bok har samma format. Ett praktiskt format. Kan tas med i väskan, i bilen, på flyget… Jag har sett film på hur iPaden skyddas mot barns hårda lekar genom att man stoppar in den i ett gosedjur. Specialgjort för iPaden. En ny produkt. En ny marknad för bokförlagen?
Ingen skog behöver avverkas för bokens skull. Inga tryckfärger spillas. Inga tunga böcker kånkas.
Det är kanske en positiv utveckling. Ändå känner jag vemod. Och undrar vart allt ska ta vägen? Vart jag ska ta vägen? Och den lilla bokhandeln…

Det kommer antagligen gå fort. Allt går fort nu. Det kanske är lika häftigt som övergången från Super-8 till VHS, eller analog kamera till digital, tjock Tv till Platt. Jag har bara svårt att känna det nu. Vilka ska få äran att göra pappersböcker? Vilka ska få en egen? Att få känna i sin hand. Bläddra i. Kanske är det gammeldags som en skrivmaskin.

Allt blir nog bättre 2011. Jag kommer rita bättre. Bara göra otroligt fina saker. Häpna själv! Andra kommer tappa hakan. Mina böcker kommer att fylla alla skyltfönster. Det blir affischer. Dockor. Memoryspel. Pysselbok. Pussel. Ljudbok. Och som slutkläm – film! Jajamensan. Sälja som smör. På alla språk. Ekonomidirektörerna kommer kyssa mina fötter. Jag kommer få den första kramen på förlagsfesterna. – Heeeeeeej! Äntligen Du.
Synas i 3x3 meter på bokmässan. Signera böcker tills bläcket sinar.

Och samtidigt – Äta bättre. Ingen mer järnbrist mm. Sova bra. Må bra. Vara pigg, glad, rörlig. Ha energiiiiiiiiiiiiiii! Vara mycket med min son. Utvecklas på alla områden. Till exempel inom det tekniska. Sant. Bli bättre på mina dataprogram. Kanske köpa en ny kamera. Som lyder. Och JAG kommer läsa mycket böcker! För som jag brukar säga: böcker är alltid böcker. Ett livselixir. (Tänk att inte alla har förstått det.) Känna frid!

Kom att tänka på en bild jag såg av Jan Stenmark.
Den ena säger: En dag ska vi dö!
Den andre svarar: Och alla andra dagar inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar