2010/11/18

Nacka-Värmdöposten och Ylva Hällen

Igår åkte jag hem till kära dagmamman Francis Arnkvist-Björk för att Nacka-Värmdötidningen skulle komma dit och intervjua om boken ’’Noah och bästa grejen’’ som utspelar sig till stor del hos Francis. Dagen till ära kom även Isak och Nelle, som nu går på dagis och skolan, dit eftersom de är två av de viktiga fem barnen i boken.
Nackatidningen var aningen sena så jag lekte hundcirkus med barnen i väntan. Det är en mycket bra lek när man vill att barnen ska göra som man säger. De lägger sig platta, de står på bakbenen, snurrar runt, skäller på kommando… Allt för lite låtsasgodis.
Nackdelen med leken denna dag var att de var mer än lagom uppstimmade inför journalisten och fotografens intåg. Och rummet var varmt och syrefritt. Barnen hade använt sin kvot av lydnad under cirkusleken så de ville inte alls göra som vi bad dem, förstås. Och vad jag sa eller inte sa har jag ingen aning om. Jag kanske låg avsvimmad? Och Francis hade tappat ögonen och såg inte en enda bok som jag gjort bland hennes böcker fastän det nästan bara är mina böcker som står där. Min egen son Noah hade gjort Jacob ledsen. Hans underläpp var långt utdragen och i ett stadigt darrande. Vad det hela blir får vi se på tisdag.

Ylva Hällen, Bolibompa, har fått min och Sabine Roséns bok ’’Det bor en tiger i mina händer – en massagesaga’’. Som du ser tyckte hon att den var ljuvlig. Men hur får man henne från att tycka att den är ljuvlig till att göra en hel programserie om den? Det är frågan, men jag har i alla fall gjort ett försök.
Man kan tycka att jag är jävig när jag uttalar mig om boken, men jag tycker faktiskt att den är ovanligt bra. Den är en perfekt vara-tillsammans bok. Som jag skrev till Ylva Hällen: boken ger mysig samvaro både mellan barn och förälder men också mellan klasskamrater. Dessutom är den spännande! Kan man önska sig mer av en bok? Var är Augustpriset? Så många frågor som kommer till sin spets. Men varför upptäcker inte hela världen denna fina och viktiga bok? Jag sammanfattar ett svar: konstigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar