2010/09/14

Vad är? Elverket

Tänk att det alltid ska hända något märkligt när jag ska iväg på evenemang. Temat är vatten. Den här gången inte under huset. Nej, annat skval.

Vi var till ett dagis för att titta om eventuellt sonen ska gå där sista terminen före han börjar skolan för att lära känna barnen och miljön.
Det var något de sa där, kombinationen min lilla son och ordet skola, som fick det att brista för mig. Helt oförberedd började jag att gråta. Inte en tår. Nej, som en trasig kran.
Jag flydde till toaletten, men det hjälpte inte. Jag bara grät. Och jag grät hela vägen i bilen hem. Sen grät jag en rejäl skvätt till hemma i ateljén.
Skyfallet påminde om när läkaren på BB sa, vid slutbesiktningen före hemfärd, att det var en fin kille vi fått. Samma känsloknapp. Jag grät hejdlöst då också. Hela vägen hem. Tänkte på den sorgliga dagen då han skulle flytta hemifrån.

Vad är känslor? En titel på en bok?


Den här kvällen gick jag och Helena Willis till Elverket för att lyssna på: Ernst Billgren, Carl Hamilton, Jonas Hallberg och Ninka-Bernadette Mauritson.

Ernst Billgren, konstnär, som blev intervjuad av YourLifes Carina Nunstedt om sin bok
Vad är konst?
När han gjorde boken ville han ha fakta och inte åsikter. Under hans konstskoletid blev han så trött på att lärarna pratade om hur det kändes. Att måla med känsla. Han ville veta hur det var. Hur man skulle göra.
Ernst gjorde en egen undersökning gällande om man kunde se att något var ritat med känsla eller inte. Han ritade först en bild utan känsla och sedan samma motiv med känsla. Därefter frågade han en mängd personer om de kunde se vilken bild som var ritad med respektive utan. Det kunde de inte.
Tänk om Carl von Linné hade skrivit vad han ’’tyckte’’ om blommorna så hade Linnés information varit något helt annat för dagens botaniker. Fula blommor. Fina blommor.

’’Förr trodde folk att om man hade problem med huvudet så skulle man äta valnötter för de liknar ju hjärnan. Senare kom de på, när de undersökte saken, att valnötter inte alls hjälpte.’’
’’Folk tycker så mycket’’, sa Ernst. ’’Och de tycker alltid att de har rätt. Det är väldigt sällan de tycker att de har fel.’’

Hur får Ernst inspiration?
Det vet han inte vad det är. Han gjorde en liknelse med en skidlöpare som närmar sig mål och hur han lyckas ta sig i mål trots att han är skittrött. Han väntar knappast på inspiration. Nej, han gör som Ernst: Lägger på ett kol!

Carl Hamilton pratade om sin bok
Vad är politik?

Den vanligaste frågan nu i valtider är:
Svar: Hur ska det gå i valet?

Varför röstar man?
Svar: För att man röstade i förra valet.

Hur blir man en framgångsrik väljare?
Kort svar: Genom att rösta fel.
Långt svar: Många väljare glömmer vilket parti de röstat på och uppger ett år efter valet ett annat parti – alltid det vinnande.

Intressanta tankar i valtider.

Jonas Hallberg pratade om en helt annan bok.
Vad är sanning?

Exempel:

Vad är en hantverkares sanning?
Kort svar: En hantverkare har en egen almanacka och en egen klocka.
Långt svar: Jag har lovat mig själv att aldrig, aldrig någonsin generalisera. Men det måste finnas undantag till den regeln. Utan generalisering stannar Sverige.
Jag har bara en gång i mitt liv träffat på en hantverkare som gjorde exakt det han hade sagt att han skulle göra och som kom, jobbade och gick exakt som han hade sagt att han skulle göra. Han heter Stig. Alla övriga hantverkare har lämnat starkt förvirrande besked om när de kommer nästa gång och hur lång tid det tar att käka lunch och köpa bräder. De kan inte tala sanning. Förmodligen har de flera bollar i luften samtidigt och vill inte göra den enskilda kunden ledsen genom att berätta om de andra bollarna.
Men de är ofta i övrigt yrkesskickliga och trevliga.


Ninka-Bernadette Mauritson
pratade om sin bok
Kärnfrisk familj så gör du!
Hennes liv hade varit i kaos. En autistisk son som blev allt svårare att få kontakt med och som hade väldiga utbrott som också den andra sonen led av. Båda barnen skrek nästan konstant. Föräldrarna hade inget tålamod. Alltså Ninka och hennes man. Så de skrek också. Och de åt. Allihop åt. De åt godis, junk food och blev lönnfeta, trötta och griniga.
Äktenskapet var i upplösning. Tre av fyra i familjen hade astma.
Då bestämde de sig för att göra en gemensam förändring.
De ändrade kosten. Bort med socker, vitt mjöl, godis och e-ämnen. Bort med tv, mobiltelefon och dator. In med motion. osv.
Resultat: den autistiske sonen blev harmonisk och kunde nu uppskatta närhet, de är alla smala och snygga, ingen astma, de har en härlig familjegemenskap och ett mycket bra äktenskap.

Tro sjutton att jag köpte boken. Och Helena också.

Förutom föreläsningar, vin, god macka och ’’goodie bag’’ fick vi väldigt fina autografer i våra böcker. Tänk så prisvärt!

Jonas Hallberg sa: några speciella önskemål?
Sen plitade han så här fint och kön växte bakom oss.

Carl Hamilton ritade en fågel efter att han sneglat på Ernst Billgren…

som precis ritat – en fågel.

Nu undrar jag över den här sista bilden som kommit in här i sammanhanget utan att fråga. Jag skriver därför en ny boktitel:
Vad är konstigt?

Kort svar: mycket.
Långt svar: att de här kuddarna jag så fint gjort, hamnat i det här reportaget.
Jag kan passa på att nämna att jag döpt dem till Beda, Bodil och Lili-Rose.

Ny boktitel:
Vad är barnsligt?

Svar: Döpa kuddar trots att man både har läsglasögon och rynkor.
Ajö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar