2010/09/02

Gotlandsinspiration

Till Gotland åker jag i princip varje år. Min mamma kommer härifrån så kärleken till Gotland grundades tidigt. Min släkt kom faktiskt till Gotland redan 1772 genom att det var missväxt i Småland och Jonas Persson Split tog sin pick och pack och emigrerade till Sveriges Amerika: Gotland. Senare fick han dryga ut kassan med att bli båtsman. Jag är alltså Båtsman Splits ättling. Det visste jag inte förrän i år då det var en släktträff med en miljon helt okända släktingar. Jag tror efter denna träff att jag är släkt med alla på Gotland. Det är bara att lé och heja runt. I var socken från norr till söder.
Jag tröttnar aldrig på Gotland. I grunden är det som alltid funnits där det bästa. Stenarna. Det enkla är det bästa. Men jag lyckas alltid upptäcka något nytt varje år.
I år var Medeltidsveckan nytt för min son Noah. Han blev lycklig ägare av ett armborst. I trä.
Men det har han inte fått än när den här bilden togs. Här har han sitt kära svärd.

Den här bilen har jag aldrig sett förut. Den är praktisk för sådana som inte gillar att backa. Bara att byta sida.

Strax söder om Visby har de startat Leva kungslador.
Här finns café och restaurang med ekologisk mat. Stenugnsbakat bröd. Butiker som säljer allt från vetemjöl, klädnypor till vacker keramik. Visningshus hur man kan bygga enkelt för att slita så lite som möjligt på moder Jord. En mötesplats för alla som är intresserade av en naturnära och ekologisk livsstil.
För barn finns konstkurser och en härlig skogslek med bland annat lian. Själv njöt jag både i en hängmatta och en trasmatta som låg utlagd bland flera, på gräsmattan.










Den här häftapparaten blev jag glad ägare till. En häftapparat utan häftklamrar. Se hur den viker pappret istället. Otroligt smart!


Det här Fiaspelet tillverkas på Gotland av PS Toy. Säljes på Leva, men den här bilden är från Gad. Skönt med de stora spelarna som även har en funktion för de som är skakiga på hand pga av ålderdom eller annat. Spelbanan har nedsänkta hål som håller spelarna på plats.

En annan nyhet var butiken Happy Hippie som drivs av Eva Nilsson. När jag gick på RMI Berghs drev hon fiket där. Driftiga Systrarna Nilsson var ett begrepp på 90-talet. De startade ett företag, Letterface, som gjorde personliga brevmärken. En succé. När de tog idén vidare till USA med fina kontrakt och utlovade lysande tider blev de lurade på idén. Tina fick i alla fall bo granne med Deepak Chopra och såg valar hoppa i vågorna utanför sitt fönster. Det är vid sådana tillfällen i livet man får ha tillit till att en ny väg finns att gå. Ibland är det svårt att hitta kartan. Kanske ska man bara titta på delfiner ett tag. De sägs vara läkande.

Affären i amerika satte förstås sina spår, men de är inte vilka systrar som helst utan systrarna Nilsson. Och de går vidare.
Eva har butiken Happy Hippie på Gotland om somrarna. Och på vintern hyr hon och hennes man ut bungalows i Goa, Indien! Inte så tokigt.
I butiken upptäckte jag fina tavlor av systern Tina. Och också vimplar hon gjort av gammal segelduk hon släpat från Småland och trycker bokstäver på.


Jag tyckte vimpelbandet var så fint att jag hade det som skärp. På mitt står det Gotland. Passande att ha till exempel – på Gotland. Här Fårö.

Det var full fart i butiken så det var inte lätt att få prata med Eva. Hon blev mest som ett fartstreck på mina bilder.

Tavla av Tina Nilsson.
Tina kommer inom kort öppna en webbshop med scrapbook material. Hon kommer även hålla kurser i scrapbooking.


Tinatavla.

Hittade en hel vägg med tavlor av min gamla klasskamrat Monica Fritze. Tavlan ovan har hon gjort. Jag har annars mest sett hennes underbara akvareller. Jag har gått kurs med henne både i Frankrike och ute i Stockholms skärgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar