2010/08/24

YourLife! Premiär.

Ditt liv?
Mitt liv?
Tackar som frågar.
Jag hade satt på mig en klänning och gjorde mig redo att gå på tidningspremiär då sambon ropar: Jeanette, kom och titta!
Jag inbillade mig en kort stund att det var något roligt. Något fint, gulligt, fantastiskt… En vinst… Nej, det var bergis rådjuren som ätit på mina blommor igen. Det var det inte.

Luckan i verandagolvet stod öppen och jag inbjöds att med hast ta mig in under huset.
Där låg inte någon söt liten katt och sov. Nej, där var det sjöslag och vatten som sprutade.

Jag sprang efter tejp. Jag sprang efter påsar att linda runt slang i brist på tejp. Jag sprang efter något att binda fast påsarna med. Och jag sprang efter stövlar.
Sen vadade jag ut i vår nya underhuspool. Vattnet steg över stövlarna och ner i dem.
Vattnet sprutade som en fontén. Från var? Ner med händerna. Försökte trycka emot där vattnet kom. Det tycktes som ett jättehål. Jag hade inte en chans.

Jag sprang in till datorn. Ringde en akut jourfirma. Han försökte guida mig. Så fort jag gick in under huset så bröts linjen. Sambon var borta. Bilen var borta. Jag sprang mellan telefonanvisningar och in under huset.
– Vad har ni för grund?
Mitt stresspåslag gjorde tvärnit i hjärnan.
– Säg några som jag kan välja mellan sa jag och hoppades känna igen något ord. Krypgrund. Precis. Det var det jag höll på med. Krypa i grunden med klänning å allt.
Han pratade om kablar, mätarställningar, vred. Det fanns massa kablar, vilka mätarställningar? en mängd vred. Jag vred. Hoppades jag tryckte av strömmen. Det var en knapp i alla fall. Inget hände. Vattnet strömmade på som förut. Jag var svimfärdig.
– Har trycket avtagit? frågade mannen i telefonen.
Vilket tryck? I hjärnan? Vattnet? Samma svar gällande alla tryck.
– Nej!
– Jag skickar en kille!
– Tack!
Sambon kom tillbaka med en pump. Han fick av strömmen. Vattnet var redan avstängt. Ändå fortsatte vattnet att pumpa ut.
– Det kommer en kille, sa jag och slängde av mig stövlarna. Tvättade fötterna. På med mascara. Galopp till bussen. För jag skulle på glamour. Jo, jag skulle på glamour. Satt på bussen med en sprängd hjärna. Var helt oglamourös.

Men till glamouren på Historiska museét kom jag. Premiär av den nya tidningen Yourlife. Märklig vändning på dagen. Jag fick ett glas champagne. Kisade ut över folkhavet i strålande sol. Där var hon Martina Haag. Där var Ann Söderlund. Amelia. Självaste Carina Nunstedt som startat tidningen. Linda Skugge förstås. Det är hon som bjuder mig på glamour. Det tycker jag är roligt. Skogstrollet får dricka champagne. Och titta på folks fina skor och roliga kreationer.

Jag kände mig fortfarande svimsjuk i hjärnan. Blev otroligt glad när jag såg illustratören Andrea Sjöström. Någon jag kände. Andrea gör både väldigt proffsiga illustrationer samt stylar mat åt tidningar. Och Nina Beckman. Hon som hade Agentform förut och som sedan roddade projektet ’’Kolla’’, delägare i Wonderwall. Och jag tror hon är lärare på konstfack av något slag. Men det kan jag ha drömt.

Vi fick lyssna på Keplerduon Alexandra och Alexander Coelho Anndoril, Louise Boije af Gennäs, Carina Berg och Daniel Breitholtz.

Vi fick alla varsin Goodiebag. Något som jag har förstått är att bortskämda stockholmare går ingenstans om de inte får en goodiebag. Det räcker inte med att locka med gratis vin, snittar, underhållning. Nej, det ska också vara en goodiebag.
Vad är då en goodiebag? Alla kan ju inte veta det. Jag visste det inte för något år sedan.
Jo, det är en påse/väska med hemligt innehåll. Denna gång fick vi en bok med erotiska noveller, hudlotion, choklad, mapp å penna, presentkort från Pom Pom Parlour samt från Sturebadet, en pocketbok, en Pagojuice, en party- strumpbyxa, fribiljetter till Historiska museet mm. Det är som julafton.

Geta Kron och Andrea Sjöström läser Your life.

Daniel Breitholtz och Carina Berg.
Andrea Sjöström med Geta Kron.

Nina Beckman och hennes häftigt röda läppar. Puss! (fick jag ingen :-()

Sen plockade jag med mina Goodiebagspresenter på vägen hem i bussen och läste om Carina Berg i det nya läslyxiga magasinet Yourlife.
Tänk att vakna på morgonen och vara lika snygg och rolig som Carina Berg. Suck!
Nu gav jag mig hem till My life. En sur, trött man under huset som hinkat vatten sedan jag gått. Och en hungrig, glad son. Inte så dumt det heller.

Idag har jag återigen vaknat som Jeanette Milde. Det är premiär på en ny dag av MyLife.
Champagnesprut? Nä, vattenläckage å rörmokare.

Nu har jag även läst magasinet Yourlife. Smög upp halv åtta i lördagsmorse och gick ut i morgonrock, kofta, sockor och med kaffekopp för en egen stund med läsning i den svala morgonsolen. Det är läslyx det!
Vid första bläddringen kändes den plockig. Men när jag läste fann jag mycket att läsa och längre texter, vilket gjort att jag läst den både till frukost och kväll. Tidningen har mer djup än flera av de vanliga tjejtidningarna, ändå lätt, varm och charmig. Mycket om böcker, långa intervjuer och även skönhet och lite mode.
Det ska vara en tidning just för flera delar av en själv. Mind, Book, work, time, style, spa, travel, spice. (Varför engelska?) Det tycker jag att den är.
Men det speciella är helheten av konceptet. Att den är tidning, finns på nätet och anordnar event då man får träffas och lyssna på personer i verkliga livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar