2010/08/03

Ordning på torpet!



Livet går ut på att städa och hålla ordning. Försök att motsäga mig det.
Då menar jag på alla plan från besticklådan till relationer.
Trist!
I alla fall städningen.
Ordningen är skön.
Det är lättare att städa pennskrinet än kroppen, men jag brukar börja med pennskrinet.

Jag tycker att jag har ägnat hela mitt vuxna liv åt att få ordning. Ändå är det ingen i min närhet som skulle kalla mig ordningsam. Nej, mina föräldrar och sambo har nog alltid sett mig som en slarvMaja.
Det är ju jäkla konstigt måste jag säga. (Ja, jag tycker att det passar med ordet jäklar där.) Jag städar och städar och ändå ekar det i mitt huvud: Det är ingen ordning på Jeanette.


Kanske är det för att jag ägnar mest tid åt att städa pennskrinet, men förut städade jag relationer. Kanske borde jag gjort lite mer som med pennskrinet, men jag tog sopkvasten.
Det blev en slags ordning. Dock ingen rolig ordning. Och hur jag fått tillbaka med dammsugaren. Brott och straff!
Hur städar man sitt karma?

Jag tvättar maskin efter maskin. hänger på tork, viker, lägger in på rätt plats. Och vad händer – ny tvätt. Det tar aldrig slut.
Ordningsstunden handlar om sekunder. Man hinner knappt registrera ögonblicket. Därför är jag glad för att jag har fotograferat mitt.
Om jag dör imorgon och ingen lyckas radera den här bloggen, kommer cyberspace minnas mig som den ordningsamme. Hon med var sak på sin plats och färgkoordination.

När jag ska komma igång med mitt arbete inbillar jag mig att jag måste ha ordning för att få arbetsro.
Därför tar det sådan lång tid för mig att komma igång.
Nu har jag städat ateljén i flera dagar för jag behöver verkligen komma igång med arbetet igen. Så jag har städat, slängt, sorterat, flyttat in i nya skåp. Och nu är det en rörande ordning måste jag säga.

När jag skapar ordning hittar jag saker från tidigare ordningsdagar. Se bara de här pressade blommorna från 1988. De låg fint i en telefonkatalog från just 1988. Jag kunde inte med att slänga dem ty de är ju så rara. Flyttade istället över dem till en bok som tar mindre plats (bredvid datorn på bilden) så att jag i alla fall kunde slänga telefonkatalogen.

Ritbordet ser förstås lite stökigt ut där det står, men det ska jag sälja.
Sambon skapar ordning för cyklarna och har gett sig på ett byggprojekt kallat ’’förrådet’’.
GrannKerstin har ständigt ordning och nyordning i sin trädgård.
Min son skapar en egen ordning som blir min oordning.
Reinfeldt vill få sin ordning på Sverige.
Obama sin på världen. Andra på sina blodvärden, frisyr, orättvisor, svält, vänskap, kunskaper, matvanor, säng…

Jag försöker få ordning på min rygg och går till gymet på ’’core’’pass.

Ändå ekar det i mitt huvud: Det är ingen ordning på Jeanette. Och precis i denna stund när jag skriver detta kom jag på att det faktiskt är sant. Jag har glömt betala lokalhyran till Jonas.
HJÄLP! Detta måste genast åtgärdas.

Nu kanske du tror att den första bilden är FÖRE och de andra EFTER. Men icke då! Så där såg det ut en timme efter att jag skrivit det här om ordning. (Men det är faktiskt bokföringen som jag försökte få ordning på.)








1 kommentar:

  1. Du verkar ha en otrolig fin ordning!
    Du borde få något pris för det.
    När jag ser din ordning får jag lust att städa.
    Du är en inspirationskälla! En fin människa.
    TACK!

    SvaraRadera