2015/03/06

Birgitta Westin blir frilansare

Det är förläggare Birgitta Westin som jag har att tacka för att min första bok, Emelies kofamilj, kom ut. Året var 1995 när jag visade henne bilderna en onsdag i september. Då arbetade Birgitta på Alfabeta. Meningen var att jag skulle lämna in bilderna till en bilderbokstävling på Rabén och Sjögren på fredagen. Istället ringde Birgitta och sa att Alfabeta ville ge ut den. Tack! Vad som hänt om jag lämnat in boken till tävling vet jag inte. Men det här var en storvinst med mycket lycka i mage och hjärta. 14 böcker har jag gjort ihop med Birgitta så hon har betytt oerhört mycket för mig personligen och för en stor mängd författare och illustratörer. Ja, hon har betytt mycket för hela bilderboksSverige.

Efter kanske drygt 40 år i arbetslivet, därav de flesta inom bokvärlden, slutar hon nu sin kanske sista anställning som var på Rabén och Sjögren sedan 15 år. Nu blir det frilanseri, bokprat ute i världen och förstås svampplockning.

Jag får skriva vidare på det här inlägget när jag har mer tid för det finns mycket att skriva om Birgitta.
Men här är bilderna från igår.














 Dotter Julia.
 Dotter Fanny.
















 Birgittas döttrar.

Svampar till svampplockerskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar