2014/11/26

Final författarhöst Håkantorpsskolan

Idag var den mäktiga finalen för klass 3 i Håkantorpsskolan i Västerås, på en höst då de utvecklats från vanliga elever till riktiga författare. Jag har haft äran att få följa dem under resan. Berättat om mitt jobb. Gett skrivtips. Och idag kunde alla presentera varsin bok på Culturen, Västerås. Vilken succé!

Lena Ragnestam är skrivmentor i Västerås. Det är hon som tar hand om mig när jag kommer till skolan i Västerås. Till höger står eldsjälen Anne Ljungdahl som är projektledare på Västerås stad. Det är hon som gett eld till bland annat höstens projekt. Glittertoppen har hon på. En gång när jag var i Västerås var det en flicka som satt på sig sin glittertopp för att jag skulle komma. Anne och jag har skrivit till varandra om att man skulle ära eleverna med att sätta på sig en glittertop på avslutningen av projektet. Jag hade i alla fall ett glittrigt halsband.

Jag hoppas att jag fått med allas böcker. Att en del fått en stor bild och andra små är bara slumpartat för variation. Alla böckerna är lika strålande!

Förutom författarnas bokpresentationer
så hade vi en workshop tillsammans.
Min bror handlar om när författaren åkte
till Colombia för att hämta sin lillebror.


Hjärtat åker handlar om när författarens mamma åker till
Somalia, hennes hemland, i en hel vecka. En vecka som
kändes som ett år. Full av längtan.
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar