2011/10/16

Kati Mets på Bornmarker Showroom


På Bornmarker Showroom, Ringvägen 60, händer ofta något kul.
Tack vare Jeanette, jag menar Janette Bornmarker
som bjuder in kreatörer till att ställa ut.
Till vardags sitter Janette en trappa ned och arbetar.
Men många helger är det fest då besökare ringlar sig fram
till Ringvägen 60 för att stimulera sina sinnen.
Denna gång ställde Kati Mets ut
tillsammans med Christina Andersson och Helena Lunding Hultqvist.
Utställningen kallade de FÖRST är det sådd
-Hej själv!– Hej Janette och hej Kati!
Jag tror ni har vänt snyggsidorna till.
Kati är illustratör och serietecknare och har producerat
2 animerade filmer bland annat
prisbelönade novellserien Dorotea i dödsriket
som animerades av Mattias Gordon 2006.
Men på den här utställningen visade hon broderi.
Hon ville göra något nytt helgen till ära.
Det blev bilden ovan och…
… den här som fick henne att tänka på broderi.
Hon hade gjort en serie tidigare som hette
Lars Svart broderar så varför inte börja med att låta
honom, så passande, få sina konturer
tecknade med nål och tråd.Stackars Lars Svart sydde fast ärmen i byxan en gång.
Det kan inte vara roligt när man tänker på det.
Jo, jo!
Tänker nog alla som barn.
Bäst att ta vara på!
Miss-Lycka ska jag tänka på de där dagarna
då jag behöver vända tankarna.
Jag vet!
Här syns lite av de andra utställarnas fina verk.
Jag koncentrerade mig på Kati för att min medhavda kompis
ej hade medhavt tålamod.



Min kompis
Jacob Sundgren 5 år.

– Hej då tjejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar