2010/11/02

Gunnar Kaj, Pop-up böcker

När Kungen och Drottningen går på Nobelmiddag och ser all blomsterprakt kanske de får samma känsla som Gunnar Kaj när han öppnar en pop-up bok. Det är Gunnar Kaj som gör blomsterarrangemangen på Nobelfesten. Som blomsterkreatör behöver han ingen vidare presentation. Hans begåvning för form och färg gav han uttryck genom illustration innan han hängav sig åt blommorna. Men, han går framför allt samma skrivarkurs som mig. En skrivarkurs genom Svenska Tecknare med Ludwig Rasmusson och Lena Andersson, båda journalister och författare.

Ett tema till gårdagens lektion var att skriva om samlande. Gunnar skrev om sitt samlande på pop-up böcker. Glädjande för oss andra hade han med några ur samlingen för att visa. Och då kunde vi förstå Gunnars passion. Kolla in dessa häftiga skapelser. Fotona är tagna med min iphone så tyvärr kanske du inte ryser lika mycket som när jag såg originalen.
Varsågod, från Gunnar Kaj:




Gunnar Kaj har två hyllmeter pop-up böcker. Han kallar dem ’’utvecklingsböcker’’.
’’Det är kontrasten mellan ingenting och allting som ger mig gåshud.’’ skriver Gunnar.

Jag skulle gärna återge hela texten, men förhoppningsvis kommer den i Tecknaren. Ett stycke till vågar jag mig på att skriva av hans text: Födelsen av en form, knastrandet och knäppandet av papper när föremålen vecklas ut. Det sinnrika, det intrikata vikandet av lager på lager av papper, vecken, de finurligt glidande delarna, åh, det gör mig knottrig! Och så samma sak igen när man fäller ihop uppslaget. Allt försvinner som genom ett trolleritrick. Gunnar Kaj

Ur boken: The incredible book eating boy
av Oliver Jeffers


Ur: Alice in Wondeland.
Klura ut hur det är gjort!

Ur fobiboken

Catharina Nygård, illustratör och mycket duktig skrivarkursdeltagare, tittar i fobiboken.

Jag vill lägga till ett tips. Se denna film: http://www.benjaminlacombe.com/?ref=nf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar