2010/07/02

Paola Staccioli, animated ceramics

Jag har varit på resa.
Två dagar av femton spenderades i Florens, Toscana, Italien.
Flanera i Florens! Nu har jag gjort det.
I alla fall för första gången.

Ett besök fick Palazzo Pitti som sig kanske bör.
Nja, jag var inte intresserad av tavlorna där utan vi gick raka vägen till trädgården Giardini di Bobolo.

Vi stånkade oss uppför stigar och trappor i hetta med paus för en stunds vila liggandes på en bänk.
Belöningen på toppen var en fantastisk utsikt över Florens, en labyrinthäck där jag fick jaga runt sonen Noah 711 varv och ett porslinsmuseum.
Förstås fanns där en mängd gammalt tjusigt porslin, men det jag blev glad av var keramiken av Paola Staccioli.

Hon kallar det animerad keramik. Och visst ser det ut som om den dansar och lever sitt egna liv.
Keramik brukar i form av koppar och kannor kallas bruksföremål. Men tji får man gällandes dessa för de går i princip inte att använda. Piparna har inga hål osv.
Man får kolla in deras förehavanden med ögat istället.

Paola Staccioli kommer själv från Florens där hon föddes 1972.
Mer om henne kan du läsa på: http://www.paolastaccioliceramiche.com/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar