2010/05/14

Arbetsplatser, Arla å pengar





Jag jobbar hemma idag. På loftet.
Jag har tre ställen hemma att sitta på: ute i ateljén, köksbordet och så här uppe på loftet.
Det är en lyx att kunna välja om jag vill jobba hemma eller på kontoret i stan. Jag tycker om att jobba hemma, men problemet är att jag blir introvert.
Jag är egentligen ett troll med svans och allting. När jag jobbade hemma på heltid började jag lufsa och blev rädd om svansen. På bussen tänkte jag att den skulle sticka ut och då tittar folk så konstigt på mig. Och jag ville verkligen inte att någon skulle trampa på den.
Men även om jag är ett troll så vill jag prata med folk. Och jag pratade så lite att när jag väl träffade på en granne på bussen så pratade jag på i 180 om att jag gjort köttbullar till sonen och fick det att låta som en världsomsegling. Grannen log och kände sig nog berikad av min historia.
Så jag har nu även ett kontor med jobbarkompisar i stan. Där får jag träna på att säga Godmorgon! Hur är det? Gjort nåt i helgen?
Och något som jag blivit jättebra på är när någon frågar: Vill du ha kaffe? att då svara: Jaa tack, en skvätt! (fastän jag baljar i mig kaffe så att hela hjärnan går i spinn. Mats på jobbet kallar mig för kaffehäxan. Han vet inte att jag är ett troll. Tror jag.).

Idag ska jag jobba med Arlas mjölkpaketsbaksidor. Det tycker jag om. Lagom stor yta. Man får välja sina ord för det får inte plats med så många.
Jag har jobbat med Arla ända sedan 95/96, sett anställda komma och gå men ännu jag bestå, så jag har nog lite mjölk i blodet vid det här laget. Jag känner än mer för produkten efter att ha besökt många bönder och sett och hört hur de kämpar. Jag önskar att alla ska köpa mycket mjölk och att bönderna ska få mer betalt för den. Hur kan folk betala så mycket för läsk? Eller för vatten som ju finns i kran? Men läsk med socker å skit???
Mitt första jobb för Arla var en overheadbild. Sedan dess har jag gjort skolmaterial, spel, kapitelbok (Bondeliv med Gunnar Glans) och var med och startade Arlas hemsida då jag gjorde miljoner bilder. Det är en egen historia.
Jag brukar tänka att Arla sponsrar mitt arbete med barnböcker. Jag skulle inte klara mig på bara barnboksjobb.
En gång fick jag en förfrågan från en tjej, som skrivit en bok för första gången, om jag ville illustrera den. En del av pengarna skulle gå till välgörande ändamål.
Vilken del? tänkte jag för det finns inte så många delar i pengarna för en barnbok.
Ibland tänker jag att jag är dum i huvet som jobbar med barnböcker när det ger så lite pengar. Men som troll tror jag att det är det jag ska göra. För många delar i det arbetet är väldigt roligt. Att bara arbeta för pengar skulle kännas meningslöst.

På tal om pengar, värst vad jag skriver, så hade en tjej skrivit i sin statusruta på Facebook:
Hurra! Jag har fått 20000 i lönelyft samt tre veckor till betald semester. Här ska firas!
Jag stirrade på statusrutan. 20000 tusen! MEEEER! Vad hade hon för lön innan?
OCH tre veckor TIIIIIIIIIIILL BETAAAAAAALD semester!!!
Jag mejlade till min väninna och arbetskollega Grethe:
Vi är LOSERS! Hör på detta …
Frågan ekade i mitt huvud: Vad tjänar folk där ute i verkligheten egentligen?
Lugnade mig med en dusch och då rann förståndet ner i huvet och jag sken upp. Jag var ju helt blåst. Det var ju första april! April, april jag kan lura dig vart jag vill.
Grethe däremot hade rest iväg och fick leva en hel vecka med att vara en loser innan jag berättade för henne.

(bilderna på ansiktena var tänkta till denna sista del om pengar, men jag vet inte hur man flyttar på bilder här i inläggen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar