2018/04/03

När jag träffade Lill Babs

För många år sedan hade jag äran att få komma hem till Lill Babs i Vasastan för en intervju till Arlas mjölkpaket. Även hennes mamma var där.
   För att ställa mig in berättade jag att när jag var liten så hade jag och min syster en favoritskiva med henne som vi spelade om och om igen tills en dag då den smält i solen som lyste in. Vi kunde förstås texten och sjöng så övriga systrar beklagade sig.
   Det var sant. Men i stunden då jag berättade det för Barbro blandade jag ihop skivorna vi hade. Vilket säkert var fyra. Barbro frågade glatt vilken skiva det var.
   – Dormi Dormi Dormi, svarade jag. 
   Barbro veckade pannan och funderade länge.
   – Den minns jag inte, sa hon.
Konstigt, tyckte jag.
   Men det var helt begripligt, för den skivan hade hon inte gjort. 
Den hade en dam med namnet Lily Berglund gjort. 

(När min syster fyllde 40 år lyckades jag spåra denna dam (utan google) och ringde hem till henne och berättade samma insmickrande historia. Hon blev jätteglad och jag fick spela in en hälsning till min syster genom telefonen. Och en inspelning fick jag från Sveriges radio. Så vi kunde sjunga Dormi Dormi Dormi, ta mig till drömmarnas slott...)

Det jag skulle sagt till Barbro som säkerligen gjort stämningen bättre och Barbro mycket gladare var:
   ’’Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini’’.
Det hugger till av pinsamhet bara jag tänker på mitt misstag nu.

Tack Lill Babs för att jag fick träffa dig och du var precis så där glad och härlig som alla sa.
   Förlåt att jag nu visar en sådan dålig bild av mjölkpaketet där du hamnade med din mors recept och bild på dig av mig.
   Och Itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini var en fantastisk låt. Jag och min syster sjöng den om och om igen ...
   Hoppas att du nu är vid Drömmarnas slott trots allt!


(Hittar inte Dormi Dormi Dormi med Lily Berglund på Spotify men kan däremot varmt rekommendera Fågelkvitter av densamme.
https://open.spotify.com/track/1HoD9Jp2ZtyO2L4xqatTPn
Men idag ska vi förstås lyssna på Lill Babs!
https://binged.it/2GOykvn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar